Thursday 15 March 2012

Jadilah PENDENGAR.

"Alam memberi kita satu lidah tetapi dua telinga supaya kita dua kali lebih mendengar daripada berbicara" (La Rouchefuocauld)


Antara sifat yang paling utama adalah sifat dengar. Kejayaan seseorang pada kemudian hari bergantung kepada sama ada dia banyak mendengar atau tidak.


ISLAMNYA SAYIDINA UMAR
       Ramai para Sahabat memeluk Islam hanya setelah memdengar. Antaranya, Sayidina Umar al-Khattab r.a yang ketika itu berumur sekitar 27 tahun. Beliau melihat semakin hari semakin ramai orang-orang Quraisy memeluk agama Islam. Apabila mendapat berita sejumlah besar orang Islam telah berhijrah ke Habshah, Umar menjadi terlalu marah. Beliau keluar membawa pedang dengan tujuan untuk membunuh Nabi S.A.W. 


      Dalam perjalanan, Umar r.a bertemu dengan seorang Sahabat bernama Nu'aim bin Abdullah. Melihat Sayidina Umar r.a dalam keadaan marah, Nu'aim bertanya ke mana beliau hendak pergi. Saydina Umar r.a. menceritakan tujuannya. Nu'aim bimbang akan keselamatan Nabi S.A.W dan terus berkata, "Seharusnya engkau perbetulkan rumahmu dahulu." Nu'aim memberitahu bahawa saudara perempuannya, Fatimah dan suaminya Sa'id bin Zayd al-Adawi telah memeluk Islam. Terperanjat Sayidina Umar r.a., beliau terus ke rumah adik perempuan kesayangannya.


       Sementara itu di rumah Fatimah ada seorang Sahabat bernama Khabbab. Beliau adalah antara sahabat yang diutuskan Nabi S.A.W untuk membaca al-Quran di rumah-rumah para Sahabat yang telah memeluk Islam. Pada masa itu Khabbab sedang memperdengarkan al-Quran di hadapan Sa'id dan Fatimah. Setiba Sayidina Umar r.a. di rumah Fatimah, beliau mengetuk pintu dengan kuat. Fatimah terperanjat. Khabbab terus lari bersembunyi. Fatimah lekas-lekas sembunyikan kepingan al-Quran di bawah bantal. Berkata Sayidina Umar r.a., "Apa yang engkau baca tadi?" "Tidak ada apa-apa" jawab Fatimah dengan takut. "Mengapa engkau kata tidak ada apa-apa? Aku dengar tadi engkau tadi engkau memeluk agama Muhammad!" Setelah berkata demikian, beliau terus memukul memukul adik iparnya Sa'id. Fatimah yang datang menolong suaminya juga terpukul sehingga berdarah. 


         Melihat darah mengalir di kepala Fatimah, Sayidina Umar r.a. berasa terharu kerana dia sangat menyayangi adiknya. Tindakan abangnya itu membuatkan Fatimah menjadi berani lalu mengakui keislaman mereka. Sayidina Umar r.a. berkata, "Beri kepadaku kitab yang engkau baca tadi supaya aku lihat apa yang diajarkan oleh Muhammad!" "Engkau adalah najis dan penuh syirik, al-Quran tidak boleh disentuh kecuali telah bersuci!" tegas Fatimah. Umar disuruh membersihkan diri, barulah diberikan kepingan al-Quran kepadanya. Beliau membaca permulaan Surah Thaha (20 : 25).


        "Taha. Kami tidak menurunkan al-Quran ini kepadamu supaya kamu menjadi susah. Tetapi sebagai peringatan bagi orang takut kepada Tuhan. Iaitu diturunkan daripada Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi."


       Segera berubah wajah Sayidina Umar r.a seraya berkata, "Sungguh baik kata-katanya dan sunguh mulia." Khabbab yang tadinya bersembunyi, memberanikan diri datang kepada Sayidina Umar r.a. dan berkata, "Ya Umar! Demi Allah, engkau adalah doanya Nabi S.A.W kerana aku dengar semalam Baginda S.A.W berdoa, Ya Allah! tinggikanlah Islam dengan salah seorang Umar (diantara Umar al-Khatab atau Amru bin Hisyam).


MIMBAR Oleh Syed  Hassan Muhammad Al-Attas. (Pengerusi & Imam Masjid Ba'alawi, Singapura) 

No comments:

Post a Comment